What’s in a name??


What's in a Name

Bekko, Shiro, Tancho. Voor ons normale woorden en wij denken dan als eerste aan koivariëteiten. Mis dus! Dit zijn namen van achtereenvolgens een kat, een hond en een sarasa.

En wat dacht u van de hondennaam Sotchu  (Japans bier) Tosa (stad in Japan en Japanse schilder), Inu (Japans voor hond) en de mooie namen Shinto en Shinji van 2 kinderen?

Wij als koi- en Japan liefhebbers geven onze dierbaren en onze lieve huisdieren vaak namen die te maken hebben met de koihobby en/of met Japan.

Het vreemde vind ik dan dat wij onze levende juwelen namen geven als Joop, Veerle, Pipo, Heidi 2, Vertigo, Mr. X, Sunshine, Keetje etc.

Je zou toch eigenlijk het omgekeerde verwachten?

Een of andere zeer geleerde heer/dame zal vast een wetenschappelijke verklaring hebben over het hoe en waarom wij deze namen kiezen en hoe ons brein ons tot deze keuzes laat komen.

Ik zelf hou het maar simpel op mijn eigen verklaring. Wij willen onze levende juwelen “eren” door hun voort te laten leven in onze dierbare andere huisdieren en zelfs onze kinderen. En omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Zo laten we iedereen zien hoe gek we met al onze dierbaren zijn.

En zeg nou zelf, het is toch niet leuk om onze Koi Japanse namen te geven immers die hebben ze al. Een koi Tancho, Bekko of Shiro noemen doe je niet want dan benoem je de variëteit en dat is wat anders dan een echte naam geven. Een exotische schone – zeg maar  Ginrin Tancho Kohaku – met de naam Keetje is toch veel aandoenlijker dat deze mooie dame een Japanse naam geven? Ik vind in ieder geval van wel en onze enorme maruten sanke die luistert naar de naam Pipo heeft gewoon iets.

Als je in de supermarkt staat en de omstanders horen het volgende gesprek: “Hoi, hoe gaat het nu met Joop?

Nou een stuk beter, zijn kleur komt weer terug en hij eet ook weer 3 x per dag met de rest mee. Gelukkig zijn de wonden genezende en alle parasieten zijn weg.”

Voor ons een normaal gesprek maar ik snap ook de vele verbaasde blikken die me worden toegeworpen. Je ziet mensen denken: Spoort die wel helemaal of Wat is daar aan de hand.

Conclusie: What’s in a name …………. Nou a lot!

 

Henny van Groesen

Mascotte_links-web

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail